sp16@sp16.siemianowice.pl
ul. Szymanowskiego 11
41-103 Siemianowice Śląskie
Telefon  32 220 14 80

UNIWERSYTET DZIECI

Kolejny tydzień zajęć Uniwersytetu Dzieci za nami. Tym razem kontynuowaliśmy temat związany z rozpoznawaniem emocji. Aby przećwiczyć tę umiejętność uczestnicy projektu mieli za zadanie odgadywać emocje osób przedstawionych na fotografiach. Dzieci bardzo dobrze poradziły sobie z tym wyzwaniem. Potrafiły też doskonale uzasadnić swoje wybory.

Zastanawialiśmy się również, czy istnieją granice wyrażania swoich emocji, jaki wpływ mają one na nasze zachowanie i czy zawsze są akceptowane przez innych ludzi. Ustaliliśmy podczas dyskusji, że wyrażanie emocji, szczególnie tych negatywnych, na pewno nie może zagrażać bezpieczeństwu. 

Na koniec rozwiązywaliśmy karty pracy - dzieci podawały swoje sprawdzone sposoby na poprawę nastroju oraz zastanawiały się, kto z ich najbliższego otoczenia ma również podobną metodę. Wśród propozycji pojawiła się jazda na rowerze, taniec, rozmowa z przyjacielem, czytanie książek, słuchanie muzyki. Zachęcamy wszystkich do skorzystania z nich w przypadku złego nastroju i nie tylko????

DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM

25 listopada w oddziale przedszkolnym obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia – najmilszego przyjaciela nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Przy nim jak się okazało dzieci czują się bezpiecznie i dobrze. Uroczysty dzień rozpoczął się od przedstawienia historii powstania pluszowego misia. Następnie były wspólne zabawy niestety bez naszych milusińskich przyjaciół, którzy musieli zostać w domu. Zabawy były muzyczne, ruchowe i matematyczne. Dzieci układały puzzle i tangram zatytułowany „Niedźwiadek”. Była też degustacja miodu i poznanie jego właściwości. Nie zabrakło też fotobudki, którą dzieci bardzo lubią :). Złoty eliksir osłodził nam dzień, a zabawy wprowadziły wesoły nastrój. Na koniec dzieci wykonały pracę plastyczną z Misiem w roli głównej.

Czytaj więcej: DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM

PRACE PLASTYCZNE

Nasi uczniowie podczas nauki zdalnej rozwijają swoje zdolności plastyczne, poniżej prezentujemy niektóre z ich prac.

 

Fowizm - prace uczniów klasy 7b


Jesienny jeż - projekty uczniów klas czwartych

 


 Uczniowie klas siódmych przygotowali projekty plastyczne techniką malarską mierząc się z genialnym obrazem Vincenta van Gogha "Gwiaździsta noc".

UNIWERSYTET DZIECI

Mimo nauki zdalnej uczestnicy projektu Uniwersytet Dzieci aktywnie i z wielkim zaangażowaniem wzięli udział w kolejnych zajęciach, na których poszukiwaliśmy wraz z Panią Detektyw Empatią odpowiedzi na pytanie, czy zwierzęta, tak jak ludzie, również przeżywają emocje. W ustaleniu odpowiedzi pomógł nam krótki filmik, który przybliżył dzieciom ten jakże ważny aspekt naszego życia. Wiele osób było też chętnych, aby opowiedzieć o swoich obserwacjach własnych zwierzątek. Wyjaśniliśmy też sobie, co oznacza nazwisko Pani Detektyw, czyli Empatia. 

Aby utrwalić nową tematykę, dzieci miały za zadanie odnaleźć w ciągu bardzo wielu wyrazów tylko te, które opisują emocje. Choć zadanie wcale nie było łatwe i wymagało dużej koncentracji, to w efekcie zostały odnalezione wszystkie szukane słowa. 

Podsumowaliśmy też ogłoszony w zeszłym tygodniu konkurs na wykonanie gry planszowej, której elementy mogły być tylko i wyłącznie okrągłe. Jak zwykle dzieci nie zawiodły. Serdeczne gratulacje dla Kuby Stasiukiewicza z klasy 1a, Martynki Lenart i Zuzi Zemełki z klasy 2b oraz Hani Malordy i Lenki Michalskiej z klasy 3b. Jesteście wspaniali !!!

Czytaj więcej: UNIWERSYTET DZIECI

UNIWERSYTET DZIECI

Zajęcia Uniwersytetu Dzieci pokazują, jak kreatywne potrafią być dzieci. Radzą sobie z nie lada wyzwaniami. 

Na wstępie podsumowaliśmy ogłoszony w tamtym tygodniu konkurs na Wieżę naj…, którą należało przygotować według ściśle określonej instrukcji. Powstały więc wieże naj…. wyższe, naj… dziwniejsze, naj… straszniejsze, naj… śmieszniejsze i naj… bardziej świecące. Jak widać wachlarz pomysłów był bardzo szeroki, a kreatywność i wyobraźnia dzieci sięgnęła zenitu. Serdecznie gratulacje dla Wiktora Hosza i Kuby Stasiukiewicza z klasy 1a, Zuzi Zemełki z klasy 2b oraz Hani Malordy i Emilki Wicik z klasy 3b. 

W drugiej części zajęć ponownie przenieśliśmy się na Planetę Twórczego Myślenia, gdzie odnaleziony został kufer pełen skarbów. Zadaniem dzieci było wymyślić niezwykłe przeznaczenie przedmiotów codziennego użytku. W ten sposób powstawały pojazdy z płyt CD, części garderoby z chusteczek higienicznych, strzały z termometru i ramy okienne z linijek. Wszyscy byli niezwykle aktywni, a pomysły się nie kończyły.  

Dla chętnych ogłosiliśmy kolejny konkurs – tym razem zadanie polega na stworzeniu gry planszowej, której elementy mogą być tylko i wyłącznie okrągłe. Wierzymy, że i tym razem otrzymamy zaskakujące propozycje. A więc do dzieła i przyjemnej zabawy!

 

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TOLERANCJI

 

16 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 12 grudnia 1995 roku, z inicjatywy UNESCO. Po tym wydarzeniu kraje członkowskie UNESCO przyjęły Deklarację na Temat Zasad Tolerancji. Promocja tolerancji i poszanowania ma istotne znaczenie w tworzeniu atmosfery sprzyjającej akceptowaniu odmienności kulturowej. Artykuł I „Deklaracji Zasad Tolerancji” brzmi:
„Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja – wartość, która czyni możliwym pokój – przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju”.
W „Deklaracji…” państwa członkowskie zdefiniowały pojęcie tolerancji. Według zapisów tolerancja to:
• respektowanie cudzych praw i cudzej własności;
• uznanie i akceptacja różnic indywidualnych;
• umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych;
• docenianie rozmaitości kultur;
• otwarcie na cudze myśli i filozofię;
• ciekawość i nieodrzucanie nieznanego;
• uznanie, że nikt nie ma monopolu na prawdę

Agnieszka Milewska - pedagog szkolny

Czytaj więcej: MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TOLERANCJI