sp16@sp16.siemianowice.pl
ul. Szymanowskiego 11
41-103 Siemianowice Śląskie
Telefon  32 220 14 80

NOC W NARNII

 

Lektury nie muszą być nudne, a ich omawianie nużące. Przekonali się o tym uczniowie naszej szkoły, którzy uczestniczyli w narnijskiej nocce w szkole.
Piątoklasiści, którzy niedawno skończyli spotkania z bohaterami książki C.S. Lewisa pt.: Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa, tym razem spotkali się z Białą Czarownicą i Aslanem podczas zajęć w nocy z ostatniego piątku na sobotę. Nie zabrakło sklejania starej mapy, myszkowania po siedzibie pana Tumnusa, poszukiwań ptasiego mleczka w zamku Jadis, tworzenia krzyżówek, pisania wierszyków czy rywalizacji ruchowej dla ochotników. Zwycięzcy grupowych rywalizacji otrzymali dodatkową porcję ptasiego mleczka. Po zakończeniu wędrówki po szkolnej Narnii, przyszedł czas na gry planszowe, wśród których znalazły się także narnijskie planszówki własnoręcznie wykonane przez uczniów w ramach realizacji długoterminowego zadania domowego.
Za mile spędzony czas w szkole i szkolnej Narnii na pewno podziękować trzeba uczennicom klasy 7, które zaangażowały się w jego przygotowanie. Klasa Vb dzięki starszym koleżankom miło spędziła czas, zgłębiając tajemnice narnijskiego świata, równocześnie poznając się bardziej i ucząc współpracy.
M.W.

Czytaj więcej: NOC W NARNII

8 MARCA W KLASIE 4a

W piątek 8 marca uczniowie klasy 4a świętowali Dzień Kobiet w Kręgielni RENOMA w Siemianowicach Śląskich. W ponad dwugodzinnej zabawie uczestniczyli wszyscy uczniowie. Zadowoleni i w dobrych humorach wróciliśmy do swoich domów po godzinie 14.
MD

BŁĘDY IM NIE STRASZNE

11 marca Dominika Cecot i Tymoteusz Susło reprezentowali naszą szkołę podczas organizowanego w katowickim Pałacu Młodzieży Wojewódzkiego Konkursu BYKI I BYCZKI, CZYLI JĘZYKOWE POTYCZKI. Jego organizatorem była Pracownia Edukacji Czytelniczej we współpracy z Pracownią Lingwistyczną.

Czytaj więcej: BŁĘDY IM NIE STRASZNE

ELIMINACJE DO KONKURSU ROZSTRZYGNIĘTE

W poniedziałek 4 marca odbyły się eliminacje do konkursu organizowanego przez Pałac Młodzieży w Katowicach pod hasłem BYKI I BYCZKI, czyli językowe potyczki. Konkurs jest adresowany do uczniów klas V i VI. W eliminacjach wzięli udział: Małgorzata Ledwoń, Zofia Pawlik, Jakub Grosicki, Bartosz Lesik, Antonina Halemba, Tymoteusz Susło, Dominika Cecot i Miłosz Gumulak. Uczniowie rozwiązywali test ortograficzno – językowy, który swoim poziomem trudności znacznie wykraczał poza ramy podstawy programowej.

Wszyscy uczestnicy poradzili sobie z większością zadań, ale najwięcej punktów otrzymali Dominika Cecot i Tymoteusz Susło. To właśnie oni będą reprezentować naszą szkołę w Pałacu Młodzieży.  Gratulujemy zwycięzcom i życzymy sukcesów podczas kolejnych etapów konkursu!

J. Pogan

Czytaj więcej: ELIMINACJE DO KONKURSU ROZSTRZYGNIĘTE

WF NA ŚCIANCE

Zajęcia na ściance wspinaczkowej nabierają tempa. Aby wszyscy mogli spróbować swych sił w tym emocjonującym sporcie w ramach wychowania fizycznego prowadzone są zajęcia na których nasi uczniowie mogą przede wszystkim zapoznać się z techniką chwytów oraz wzmocnić poszczególne partie mięśniowe. Wspinaczka jest świetnym sportem ogólnorozwojowym dla wszystkich, którzy lubią wysiłek fizyczny i wyzwania. Wspinaczka jednak to nie tylko wzmacnia siłę mięśni. Osobom uprawiającym tą dyscyplinę sportu również łatwiej podejmować w życiu decyzje, radzić sobie ze zmianami, stresem i działać kreatywnie.

Dla tych wszystkich zastanawiających się czy warto spróbować przedstawiamy 7 rzeczy, o których powinieneś wiedzieć (żródło: www.focus.pl)

  1. Jeśli tylko chcesz, możesz to robić. Wspinają się i dzieci, i osiemdziesięciokilkulatkowie, kobiety i mężczyźni, mali i duzi, pełnosprawni i niepełnosprawni. Naprawdę tutaj nie ma ograniczeń.
  2. To (relatywnie) bezpieczny sport. „Relatywnie” dlatego, że oczywiście tam, gdzie człowiek pojawia się na dużej wysokości, zawsze jest ryzyko upadku, ale na ściankach wspinaczkowych wszystko jest tak przygotowane i skonstruowane, żeby to pokonywanie przestrzeni w pionie było maksymalnie bezpieczne.
  3. Wcale nie musisz być silny. Przynajmniej nie na początku. Wspinaczka jest przede wszystkim sportem technicznym, a nie siłowym. Zwykle zaczyna się od pokonywania nie przewieszonych, ale pionowych lub połogich ścian, więc nie musisz nawet umieć się podciągać. Wystarczy podstawowa sprawność fizyczna i chęć uniesienia się w górę.
  4. Wspinaj się na nogach, nie na rękach. Idź tak, jakbyś szedł po drabinie – przenoś ciężar ciała ze stopy na stopę, a rąk używaj do przytrzymania się. Kluczem jest złapanie równowagi i odpowiednie ustawienie ciała.
  5. Bardzo szybko zobaczysz postępy. To na pewno doda ci skrzydeł. Duży progres na początku jest charakterystyczny dla wspinania. Potem, kiedy będziesz mieć poczucie, że się zatrzymałeś, atakuj te elementy, w których jesteś najsłabszy. Tylko dzięki temu się rozwiniesz.
  6. Otwórz się na ludzi. Nie musisz przychodzić z osobą, która będzie cię asekurować. Zaczynając się wspinać, wchodzisz w środowisko, w którym istotnym elementem jest współpraca. Bez nawiązania bliskiej relacji, zbudowania zaufania, trudno byłoby oddać komuś drugi koniec liny do asekuracji.
  7. Nie ograniczaj się do sztucznej ścianki. Często się od niej zaczyna, ale we wspinaczce szczególnie fajna jest możliwość bycia w naturze. Wspinanie to wspaniała szansa na poznanie świata, także tych miejsc, w których nikt przed nami nie był. 
Czytaj więcej: WF NA ŚCIANCE

DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU

5 lutego w całej Europie obchodzony był Dzień Bezpiecznego Internetu, zainicjowany przez Komisję Europejską w 2004 roku. W tym roku działania podejmowane w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu realizowane były pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”. Tegoroczna edycja zachęcała wszystkich do aktywnego uczestnictwa w współtworzeniu twórczego i bezpiecznego środowiska online. W naszej szkole obchody DBI 2019 realizowane były poprzez następujące zadania.
1. Przygotowanie przez uczniów plakatów o tematyce związanej z bezpieczeństwem w sieci według harmonogramu:

klasy I – II - „ 10 pomysłów na spędzenie wolnego czasu bez komputera”,

klasy IV – V - „Moja doba na zegarze bez Internetu”

klasy VI – VII -„Poznaj zasady bezpiecznego korzystania z Internetu”,

klasy VIII i III gimnazjum -  „Hejtowi mówimy NIE”

2. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych w klasach I-VIII  oraz III gimnazjum w ramach informatyki, zajęć komputerowych oraz godzin wychowawczych z wykorzystaniem prywatnych materiałów, dostarczonych przez Fundacje Orange oraz dostępnych na stronie dzieckowsieci.fdn.pl.

3. Udział klasy VIII oraz III gimnazjum w kursie e-learning "Nie dla hejtu".

4. Samodzielne przygotowanie i zaprezentowanie w czwartek 7 lutego  na forum szkoły znaczków promujących hasło tegorocznej edycji DBI.

Ponadto uczniowie klas IV - VIII oraz III gimnazjum zostali zaproszeni do udziału w konkursie na szkolne logo DBI.

Oto wyniki:

Czytaj więcej: DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU

SUPER PROGRAMISTA 2019

IV edycja międzyszkolnego konkursu informatycznego „SUPER PROGRAMISTA 2019”  adresowanego do uczniów siemianowickich szkół podstawowych za nami. Podobnie jak przed rokiem w Szkole Podstawowej nr 16, najpierw w środę, pojawili się uczniowie klas IV-VI, a w czwartek rywalizowali uczniowie klas VII-VIII. Konkurs co roku zdobywa coraz większą popularność, a w tegorocznej edycji, w której udział wzięło 30 uczniów reprezentujących: SP 1, SP 3, SP 4, SP5, SP 6, SP 11, SP13, SP 16 oraz MDK „Jordan”, pobiliśmy kolejny rekord. Celem  konkursu było zachęcenie uczniów do nauki programowania  oraz rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera.  Wszystkie zadania rozwiązywane były w popularnym Scratch’u, a podczas ich rozwiązywania, nasi przyszli programiści musieli wykazać się doskonałą znajomością tego środowiska programistycznego. Do wykonania były między innymi skrypty programujące animację, rysowanie i obliczenia matematyczne. Jednak najbardziej atrakcyjne, a zarazem najtrudniejsze, okazało się stworzenie gry zręcznościowej.

Po zmaganiach konkursowych, w oczekiwaniu na wyniku, wszyscy uczestnicy mogli zapoznać się z prezentacją, którą przygotowali uczniowie naszej trzeciej klasy gimnazjalnej. Prezentacja dotyczyła platformy programistycznej Arduino oraz projektów jakie można wykonać za jej pomocą.  

Podobnie jak poprzednim roku poziom konkursu okazał się bardzo wyrównany, a o końcowych wynikach często decydowały małe szczegóły, lepsza składnia skryptów oraz nieszablonowe podejście do rozwiązywanego problemu. Bezkonkurencyjny wśród uczniów klas IV-VI i tytuł „Super Programisty 2019” uzyskała uczeń Szkoły Podstawowej nr 16Mikołaj Małek (23 pkt.). Na kolejnych stopniach podium znaleźli się: Krzysztof Skiba (SP5 – 19 pkt.) oraz Zuzanna Kubacka (SP3 – 17 pkt.). W grupie starszej rywalizacja ponownie toczyła się w dwuosobowych zespołach, a tytuł „Super Programisty 2019” zdobyła podobnie jak przed rokiem, drużyna MDK Jordan w składzie:  Roman Skiba oraz Kacper Wędrocha (23 pkt.). Drugie miejsce przypadło uczniom SP 6: Zofii Kowalczyk oraz Kacprowi Matysowi (19 pkt.). Na trzecim miejscu podium znalazła się drużyna debiutująca w konkursie - SP 13, w składzie Zofia Wąsikiewicz i Mateusz Mrozek (14 pkt.). Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali upominki, a zdobywcy miejsc I-III dyplomy oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez naszego partnera i sponsora, firmę MMJ z Siemianowic Śląskich, której jeszcze raz  serdecznie dziękujemy za okazane wsparcie. Nagrody i dyplomy uczestnikom konkursu wręczała dyrektor Szkoły Podstawowej nr 16, Pani Beata Góreck-Sobko,  wicedyrektor Pani Agnieszka Witaszczyk, przedstawiciel firmy MMJ oraz organizator.

Czytaj więcej: SUPER PROGRAMISTA 2019