Na zajęciach kreatywnych i na lekcji plastyki odkryliśmy skarby, naszyjniki, diademy, bransoletki, maski oraz inne ciekawostki ze skarbców faraonów w tym ze skarbca Tutenchamona. Poznaliśmy znaczenie słów :-pektorał.
Dowiedzieliśmy się kto to był bóg Ra, Ozyrys, Bastet, Horus i inni. Na prezentacji odbyliśmy podróż w czasie, zobaczyliśmy jak wyglądały piramidy, świątynie i pałace kiedyś (były kolorowe) a jak wyglądają dzisiaj.
To właśnie z odkrytych grobowców w tym ten jedyny, niesplądrowany Tutenchamona, faraona z 18 dynastii, odkryty w 1922 roku w Dolinie Królów zawierał mumię zmarłego, czerpiemy wiedzę o biżuterii i jej znaczeniu.
Maska Tutenchamona wykonana była ze złota, z lapis lazuri, barwne szkło, turkusów, obsydianu, kwarcu, karnelianu. Amulety znalezione w grobowcu miały znaczenie ochronne, a koty były zwierzętami uświęconymi.
W wykonanych przez uczniów naszyjnikach i maskach ważna jest symbolika, symetria i kolor. Niebieski-płodność, narodziny, wody Nilu, zielony-odrodzenie, wiosna, czerwony-krew, pustynia, złoty-ciało bogów. W naszej biżuterii, maskach, które prezentujemy na wystawie w szkole oraz w galerii wirtualnej odwołujemy się też w motywach do natury-skarabeusza, kwiatów lotosu, sokoła, sfinksa, węzła Isis, oka Horusa.
Egipska biżuteria wykonywana była ze złota i miedzi, była nie tylko ozdobą ale łącznikiem między światem ludzi i bogami, chroniącą od złego losu, nieszczęść, chorób .
Oszałamiającą ponadczasowość i oryginały można do dziś podziwiać w Muzeum Archeologicznym w Kairze w Egipcie, my zbliżyliśmy się do tej tajemnicy i zapraszamy na wystawę!
Magdalena Kurek