sp16@sp16.siemianowice.pl
ul. Szymanowskiego 11
41-103 Siemianowice Śląskie
Telefon  32 220 14 80

ŚWIĄTECZNE ZAJĘCIA Z LOGOPEDII

 

W ostatnim czasie na zajęciach logopedycznych towarzyszyły nam pisanki, zajączki, baranki. Dzieci ćwiczyły pionizację języka, która jest niezbędna do prawidłowego oddychania, połykania oraz dla prawidłowej artykulacji. Wykonywała ćwiczenia wzmacniania aparatu mowy.  Wydłużaliśmy fazę wydechu.

Beata Dębowska

Czytaj więcej: ŚWIĄTECZNE ZAJĘCIA Z LOGOPEDII

JAK PRAWIDŁOWO ODDYCHAĆ?

 

Drogi rodzicu, czy wiesz, że:

- oddychanie buzią naraża dziecko na powracające infekcje górnych dróg oddechowych

- nieprawidłowy tor oddechowy może przyczyniać się do zniekształcenia podniebienia oraz wad wymowy

- kiedy dziecko oddycha buzią – chrapie i mogą występować bezdechy co może przełożyć się na gorsze dotlenianie mózgu

- ciągle otwarta buzia zaburza rozwój i pracę stawów skroniowo- żuchwowych

- gdy dziecko śpi z otwartą buzią, język napiera na zęby, a to prowadzi do zniekształceń zgryzu

- gdy dziecko oddycha buzią, język pracuje nieprawidłowo podczas połykania i spoczynku.

Prawidłowe oddychanie to oddychanie nosem.

Podczas zajęć logopedycznych nasze przedszkolaki i uczniowie uczą się prawidłowego toru oddechowego. Zwiększają siłę oraz wytrzymałość mięśni oddechowych.

Beata Dębowska

Czytaj więcej: JAK PRAWIDŁOWO ODDYCHAĆ?

LOGOPEDIA NA WESOŁO

 

W tym tygodniu podczas zajęć logopedycznych towarzyszył mam pączek. Dzieci wykonywały ćwiczenia artykulacyjne, kształtowały prawidłowy wzorzec fonetyczny głosek z pomocą ciasteczkowego potworka i pączków.  Zabawa z latarką wzbudziła dużą ciekawość. Dodatkowo przedłużanie dzieci robimy od ręki, na cuda trzeba zaczekać:)

Beata Dębowska

Czytaj więcej: LOGOPEDIA NA WESOŁO

INTEGRACJA SENSORYCZNA W LOGOPEDII

Czy wiesz, że prawidłowy rozwój mowy zawsze poprzedzony jest kształtowaniem się umiejętności ogólnorozwojowych?

Dlatego też podczas zajęć logopedycznych wykorzystujemy elementy metody Integracji Sensorycznej. W ten sposób wspieramy oraz urozmaicamy długotrwały proces terapeutyczny. Wykorzystywane elementy ćwiczeń Integracji Sensorycznej wykonywane podczas zajęć logopedycznych, usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową, regulują napięcie mięśniowe aparatu artykulacyjnego, kształtują poczucie własnego ciała oraz orientacji przestrzennej.

W zaburzeniach różnych obszarów integracji sensorycznej może występować zaburzenie mowy oraz komunikacji. Najczęściej mamy dotyczenia z:

- zakłóconym przetwarzaniem informacji słuchowej

- dużą męczliwością mięśni artykulatorów

- trudności w koordynacji oddychania, przełykania śliny i mówienia

- trudności z artykulacją (zwłaszcza w zakresie kinestezji artykulacyjnej)

- trudności z przełożeniem polecenia słownego na celowe działania

- skróconą koncentrację wzrokową i słuchową

- wybiórczość pokarmową

- trudności w przestrzeganiu naprzemienności komunikacji.

My również na naszych zajęciach logopedycznych korzystamy z sali sensorycznej

Beata Dębowska

Czytaj więcej: INTEGRACJA SENSORYCZNA W LOGOPEDII

LOGOPEDIA W KOSMOSIE

 

Nasze przedszkolaki podczas zajęć logopedycznych przerabiały temat kosmosu. Dzieci usprawniały mięśnie warg oraz języka zgodnie z wybraną planetą oraz wypełniając ufoludka. Podczas ćwiczeń prawidłowej artykulacji wykonywały oraz odpowiednio dopasowywały układ aparatu mowy do obrazka kosmonauty.

Beata Dębowska

Czytaj więcej: LOGOPEDIA W KOSMOSIE

CIEKAWOSTKI LOGOPEDYCZNE

Drogi Rodzicu czy wiesz, że sprawność rąk ma duży wpływ na rozwój mowy dziecka?

Odpowiedzialne za ruchy rąk obszary w naszym mózgu graniczą z polami, które odpowiadają za ruchy narządów mowy. Dlatego tak ważne jest by Twoje dziecko było sprawne manualnie. Sprawne rączki dziecka mają ogromny wpływ na rozwój i sprawność narządów artykulacyjnych. Ponad to sprawne dłonie to warunek nadawania komunikatów niewerbalnych np. gestu wskazywania palcem. Dbając o sprawność dłoni Twojego dziecka, dbasz o rozwój motoryki małej.

W jaki sposób usprawniać dłonie dziecka?

- masażyki, dotykanie różnorodnych faktur, konsystencji

- wszelkiego rodzaju zabawy paluszkowe oraz manipulacyjne

- zabawy plasteliną, ugniatanie, lepienie, wałkowanie mas sensorycznych

- mieszanie, przesypywanie kasz, ryżu, makaronu itp.

- przypinanie oraz odpinanie klamerek do prania

- zapinanie guzików

- nawlekanie koralików

- zabawy z nakrętkami: zakręcanie, odkręcanie butelek

- kolorowanie, wydzieranie, naklejanie.

„ Dłonie wspierają nasz rozwój intelektualny. Kiedy dziecko nauczy się używać dłoni, może zgromadzić wiele doświadczeń w  swoim otoczeniu. Potrzebuje ćwiczeń i doznań, żeby rozwinąć najpierw świadomość, a potem intelekt i wolę.” M. Montessori

Podczas zajęć logopedycznych my również usprawniamy dłonie i palce. Podczas tych zajęć ćwiczymy koncentrację i skupienie w trakcie wykonywania czynności. Swobodne, spontaniczne ruchy towarzyszom nam podczas ćwiczeń artykulacyjnych.

Beata Dębowska

Czytaj więcej: CIEKAWOSTKI LOGOPEDYCZNE

Logopeda

 

Zadania logopedy

 

Logopeda bada i studiuje procesy komunikacji człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych sferach jego aktywności w celu promowania rozwoju komunikacyjnego, edukacyjnego, społecznego i zawodowego.

Zajmuje się korygowaniem wad wymowy i usprawnianiem motoryki aparatu mowy, profilaktyką, likwidowaniem objawów zaburzonej komunikacji językowej, uwarunkowanych środowiskowo lub organicznie, stymulacją mowy opóźnionej i rehabilitacją mowy po wypadkach lub incydentalnych urazach czy udarach mózgowych (w przypadku całkowitej lub częściowej utraty mowy lub/i rozumienia). Kiedy mowa nie rozwija się, lub prognozy rozwoju są mało optymistyczne, a także wtedy, gdy mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, logopeda poszukuje wspomagających lub alternatywnych form i metod porozumiewania się.

Zadania logopedy obejmują:

  • prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowania lub zmniejszania zaburzeń komunikacyjnych dzieci, młodzieży i dorosłych;
  • prowadzenie doradztwa logopedycznego;
  • ustalanie postępowania korekcyjno-terapeutycznego (np. na etapie diagnozy, prewencji i terapii logopedycznej);
  • prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w zakresie czytania i pisania, a w wielu przypadkach w zakresie ogólnego rozwoju psychomotorycznego;
  • utrzymywanie właściwych kontaktów z rodzinami dzieci i młodzieży objętych opieką logopedyczną, nauczycielami, oraz innymi terapeutami (psychologiem, rehabilitantem), by wspólne poszukiwać rozwiązań problemów wynikających z zaburzeń komunikacji;
  • prowadzenie badań logopedycznych, obejmujących studia teoretyczne, badania empiryczne i porównawcze, formułowanie definicji, hipotez i praw;
  • opracowywanie, adaptowanie oraz weryfikowanie narzędzi badawczych do diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji;
  • przeprowadzanie badań logopedycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych w celu ustalenia stanu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacyjnych;
  • ocenianie i interpretowanie wyników badań oraz formułowanie wskazań;
  • przygotowywanie i wygłaszanie referatów, komunikatów i raportów naukowych lub popularnonaukowych oraz publikowanie wyników badań i eksperymentów;
  • wykonywanie wspólnie z innymi specjalistami zadań pokrewnych.

 

Zapraszam do współpracy, Beata Dębowska, logopeda

 

Ciekawostki logopedyczne

Drogi rodzicu czy wiesz, że sprawność rąk ma duży wpływ na rozwój mowy dziecka?

Odpowiedzialne za ruchy rąk obszary w naszym mózgu graniczą z polami, które odpowiadają za ruchy narządów mowy. Dlatego tak ważne jest by Twoje dziecko było sprawne manualnie. Sprawne rączki dziecka mają ogromny wpływ na rozwój i sprawność narządów artykulacyjnych. Ponad to sprawne dłonie to warunek nadawania komunikatów niewerbalnych np. gestu wskazywania palcem. Dbając o sprawność dłoni Twojego dziecka, dbasz o rozwój motoryki małej.

W jaki sposób usprawniać dłonie dziecka?

- masażyki, dotykanie różnorodnych faktur, konsystencji

- wszelkiego rodzaju zabawy paluszkowe oraz manipulacyjne

- zabawy plasteliną, ugniatanie, lepienie, wałkowanie mas sensorycznych

- mieszanie, przesypywanie kasz, ryżu, makaronu itp.

- przypinanie oraz odpinanie klamerek do prania

- zapinanie guzików

- nawlekanie koralików

- zabawy z nakrętkami: zakręcanie, odkręcanie butelek

- kolorowanie, wydzieranie, naklejanie.

 

„Dłonie wspierają nasz rozwój intelektualny. Kiedy dziecko nauczy się używać dłoni, może zgromadzić wiele doświadczeń w swoim otoczeniu. Potrzebuje ćwiczeń i doznań, żeby rozwinąć najpierw świadomość, a potem intelekt i wolę.” M. Montessori