POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA – NOWE REGULACJE PRAWNE !!!
Pragniemy Państwa zapoznać z nowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi ORGANIZOWANIA I UDZIELANIA UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce polega na:
- rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych edukacyjnych uczniów,
wynikających w szczególności ze:
1) szczególnych uzdolnień;
2) niepełnosprawności;
3) choroby przewlekłej;
4) niedostosowania społecznego;
5) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
6) specyficznych trudności w uczeniu się;
7) zaburzeń komunikacji językowej;
8) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) niepowodzeń edukacyjnych;
10) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
11) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;
12) innych potrzeb dziecka.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają, prowadzący zajęcia z uczniem, nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści, w szczególności, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, we współpracy z:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana w formie:
Þ uczniom:
- klas terapeutycznych (z wyjątkiem szkół specjalnych);
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia
i kariery zawodowej; - porad i konsultacji.
Þ rodzicom uczniów i nauczycielom:
- porad i konsultacji;
- warsztatów i szkoleń.
Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi
w przedszkolu, szkole i placówce jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z danym uczniem, tworzących zespół.
Kto może brać udział w posiedzeniu Zespołu?
- Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w pracach Zespołu w części dotyczącej ich dziecka;
– o terminie posiedzenia Zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach dyrektor zawiadamia rodziców ucznia,
- Przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na wniosek dyrektora;
- Inne osoby, w szczególności lekarze, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi lub inni specjaliści – na wniosek rodzica ucznia.
Zadania Zespołu:
1) ustala zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne;
2) określa zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu lub opinii oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
3) planuje działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób ich realizacji –
w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
4) opracowuje plan działań wspierających.