PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 16 W SIEMIANOWICACH ŚLASKICH.
PODSTAWA PRAWNA
- Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych.
Przy wystawianiu oceny semestralnej i końcoworocznej nauczyciel posiłkuje się średnią ważoną, bierze pod uwagę opanowanie wymaganego materiału, ale również postępy ucznia i jego wkład pracy (wartość dodaną). Ocena semestralna lub końcoworoczna nie może różnić się od średniej ważonej o więcej niż jeden stopień.
Przy ocenie pracy ucznia przyjmuje się następujące wagi:
- 5 – wszystkie sprawdziany umiejętności, postawa, aktywność,
- 4 – testy sprawności,
- 3 – frekwencja
- 2 – wiadomości, rozgrzewka,
- inna – ustalona indywidualnie przez nauczyciela
- Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów z wychowania fizycznego:
- Obserwacja postępów ucznia na zajęciach.
- Umiejętności ruchowe ucznia oceniane będą na podstawie zadań kontrolno-oceniających, pozwalających na ustalenie poziomu opanowania tych umiejętności.
- Wiadomości oceniane będą poprzez zadawanie pytań, dyskusje tematyczne związane z edukacją zdrowotną, znajomością techniki i przepisów gier zespołowych i rekreacyjnych.
- Wiadomości dotyczące znajomości przepisów gier zespołowych oraz techniki wykonania poszczególnych elementów technicznych będą oceniane w trakcie wykonywania zadań ruchowych i zastosowania ich w grze.
- Testy sprawności fizycznej określają poziom sprawności motorycznej.
- Szczegółowe kryteria ocen cząstkowych:
1.Ocenę CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń, który :
- Umiejętności ruchowe wykonuje bardzo dobrze i stosuje w praktyce, np. w grach zespołowych,
- Nie ma żadnej godziny nieusprawiedliwionej, zawsze posiada strój sportowy, aktywnie i twórczo uczestniczy w zajęciach,
- Zawsze kieruje się zasadą „fair play”, przestrzega zasad BHP,
- Czynnie pomaga nauczycielowi w sędziowaniu, prowadzeniu rozgrzewki, organizacji zawodów i życia sportowego na terenie szkoły,
- Posługuje się sprzętem sportowym zgodnie z przeznaczeniem,
- Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu kultury fizycznej,
- Systematycznie uczestniczy w wybranej przez siebie formie aktywności ruchowej,
- Bierze aktywny udział w szkolnych lub międzyszkolnych zawodach sportowych.
- Godnie reprezentuje swoją szkołę na różnych zawodach i imprezach sportowych.
2.Ocenę BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który :
- Opanował pełny zakres umiejętności i wiedzy określonej programem danej klasy,
- Jest sprawny fizycznie lub wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu,
- Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności i wiadomości w praktycznym działaniu,
- Przejawia duże zaangażowanie podczas zajęć, jego stosunek do przedmiotu, nauczyciela i kolegów nie budzi najmniejszych zastrzeżeń,
- Posługuje się sprzętem sportowym zgodnie z przeznaczeniem,
- Systematycznie jest przygotowany do zajęć,
- Bierze udział w życiu sportowym klasy, jako zawodnik stosuje zasady fair play lub jest kulturalnym kibicem.
3.Ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
- Nie opanował wszystkich umiejętności i wiadomości określonych programem danej klasy,
- Dba o swoją sprawność fizyczną w sposób niesystematyczny, czasami wykazuje postępy w usprawnianiu, potrzebuje bodźca do pracy,
- Nie zawsze jest przygotowany do zajęć
- Posiada umiejętności i wiadomości z zakresu kultury fizycznej i potrafi je wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela,
- Nie uczestniczy aktywnie w życiu sportowym klasy.
4.Ocenę DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:
- Opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie wynikający z podstawy programowej,
- Dysponuje słabą sprawnością fizyczną i wykazuje małe postępy w usprawnianiu,
- Posiada niepełne wiadomości z zakresu kultury fizycznej, a te które posiada w małym stopniu wykorzystuje w praktyce,
- Nie wykazuje aktywności i zaangażowania w zajęciach,
- Nie dba o sprzęt sportowy, wykorzystuje go w niewłaściwy sposób, nie przestrzega zasad BHP.
- często nie ćwiczy na lekcji z powodu braku stroju.
5.Ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:
- Nie opanował materiału z przedmiotu objętego wymaganiami podstawy programowej w stopniu dostatecznym,
- Nie wykazuje postępu w usprawnianiu,
- Posiada w niewielkim zakresie wiadomości z kultury fizycznej, nie potrafi wykonać podstawowych zadań związanych z samooceną,
- Przejawia niechętny stosunek do ćwiczeń, do przedmiotu, nauczyciela, współćwiczących,
- często nie ćwiczy na lekcji z powodu braku stroju.
6.Ocenę NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który :
- Nie opanował umiejętności i wiadomości określonych programem danej klasy,
- Nie robi nic w kierunku swojego usprawniania,
- Nie posiada minimalnej wiedzy w zakresie kultury fizycznej,
- Ma lekceważący stosunek do zajęć i opuszcza je bez usprawiedliwienia,
- Bardzo często nie ćwiczy na lekcji z powodu braku stroju,
- Przejawia duże i rażące braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do przedmiotu, nauczyciela i współćwiczących,
- Prowadzi niezdrowy i niehigieniczny styl życia.
- Postanowienia końcowe:
- W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie plusów i minusów:
- Uczeń otrzymuje „plusa” za: aktywność na zajęciach, dodatkowe prace,
- Uczeń otrzymuje „minusa” za: niewłaściwe zachowanie na lekcji,
- Uczeń ma prawo do: zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć bez ponoszenia konsekwencji - dwa razy w ciągu semestru. Powyższe ustalenia nie dotyczą zapowiedzianych sprawdzianów.
- Uczeń zobowiązany jest do zgłoszenia nieprzygotowania nauczycielowi przed lekcją. Fakt nieprzygotowania zapisywany jest w dzienniku lekcyjnym symbolem (NP). W przypadku wykorzystania przez ucznia limitu nieprzygotowań (2 NP na semestr) otrzymuje ocenę niedostateczną za każde kolejne nieprzygotowanie nieusprawiedliwione.
- Nieprzygotowanie ucznia do lekcji z przyczyn losowych udokumentowane pisemnie w dzienniku nie powoduje konsekwencji w postaci oceny niedostatecznej.
- Niezgłoszone przez ucznia nieprzygotowanie po sprawdzeniu gotowości do zajęć, pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej.
- Przez nieprzygotowanie do zajęć, rozumie się:
- brak stroju sportowego lub jego części (strój sportowy składa się z obuwia zamiennego, białej koszulki, czarnych lub granatowych spodenek, białych skarpetek),
- niezwiązane długie włosy, które podczas ćwiczeń ograniczają pola widzenia, długie paznokcie, makijaż,
- Nieuzasadnione zwolnienia rodziców z zajęć wychowania fizycznego mają wpływ na ocenę semestralną i końcową, zwolnienie lekarskie nie wpływa na ocenę semestralną i końcową.
- „Niedyspozycja” (miesiączka) nie jest podstawą do zwalniania uczennic z zajęć wychowania fizycznego, fakt ten należy zgłosić nauczycielowi prowadzącemu zajęcia i dostosuje on intensywność ćwiczeń.
- Nauczyciel zastrzega sobie prawo indywidualizacji procesu oceniania ucznia w szczególnych przypadkach.
- Sprawdziany będą ocenione przez nauczyciela w danym dniu lub w ciągu dwóch tygodni od ich przeprowadzenia. W sytuacjach, gdy nauczyciel np. zachoruje lub jest na szkoleniu, termin może ulec zmianie.
- Na prośbę uczniów nauczyciel może zmienić termin sprawdzianu. Jednakże konsekwencje w postaci zwiększenia liczby prac pisemnych w tygodniach następnych ponoszą uczniowie.
- Jeżeli uczeń podszedł do sprawdzianu z uzasadnionych przyczyn( dłuższa choroba, min. 4 dni), powinien go uzupełnić w ciągu 2 tygodni w terminie ustalonym przez nauczyciela.
- Uczeń ma prawo poprawiania wyników niekorzystnych z form kontroli wiadomości i umiejętności. Poprawianie ocen nie jest jednak obligatoryjne i zależy od decyzji ucznia. W sytuacji poprawiania wyników niekorzystnych uczeń otrzymuje nowe zadania o identycznym stopniu trudności co poprzednie. Termin poprawiania wyników niekorzystnych ustala nauczyciel w porozumieniu z uczniem; poprawa nie może jednak odbyć się później niż dwa tygodnie od daty zaliczenia . Ocenę wyższą uzyskaną podczas poprawiania wyników niekorzystnych wpisuje się do dziennika.
- Uczeń, który opuścił 50% lekcji, nie może być klasyfikowany z przedmiotu.
- Dla uczniów, o których mowa w punkcie 10, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.
- Ocenianie jest jawne.
- Kryteria ocen, tabele wyników dla poszczególnych klas dostępne są na stronie szkoły w zakładce SPORT.