sp16@sp16.siemianowice.pl
ul. Szymanowskiego 11
41-103 Siemianowice Śląskie
Telefon  32 220 14 80

TECZKA WYCHOWAWCY

TECZKA WYCHOWAWCY

Znajdziecie tu pozycje, które mogą być pomocne pracy wychowawczej. Przedstawione materiały były szerzej omawiane trakcie warsztatów, spotkań zespołu samokształceniowego i są podsumowaniem tychże spotkań.


Rola wychowawcy
Metoda czterech kroków 
Przekazywanie uwag o zachowaniu
Ogólne zasady interwencji



ROLA WYCHOWAWCY


W sytuacji gdy trzeba interweniować lub zapobiegać zachowaniom agresywnym
Pomaganie dzieciom w rozpoznawaniu złości.Umieć uspokoić dziecko Uczyć dzieci oceniania czy problem możliwy jest do rozwiązania, jeśli nie to pomoc w zaakceptowaniu uczucia, rozładowaniu napięciaNauczyć dzieci odróżniania działań intencjonalnych od niezamierzonychZrobić wszystko, aby dziecko nabrało dystansu do sytuacji


METODA CZTERECH KROKÓW


Jak radzić sobie ze złością -wskazówki dla opiekunów.

Jeśli chcesz pomóc dziecku w panowaniu nad wyrażaniem uczucia złości musisz pomóc mu w zrozumieniu poniższych treści:

Używanie przemocy, raniących słów jako wyraz złości nie jest w porządku nawet, gdy jesteś zły.

Porozmawiaj z dzieckiem – podaj przykłady ze swojego życia, przypomnij mu jak ono się czuło, gdy ktoś wobec niego zachował się nie w porządku. Spraw, by dziecko, choć przez chwile spojrzało na sprawę oczami osoby poszkodowanej.
Pozwól na samodzielne wyciąganie wniosków.

Wszystko co czujesz jest w porządku – ważne jest jednak jak wyrażasz swoje uczucia.
Każdy może przeżywać złość w różnych sytuacjach i to jest zwyczajne i normalne.

Uświadom dziecku, że przeżywanie złości nie jest niczym złym, że każdy z nas nosi w sobie czasem takie uczucia i gdy ktoś nam dokucza, wyzywa nie pozwala bawić się ze sobą, kiedy sprawy nie układają się po naszej myśli możemy czuć złość.
Poproś, aby dziecko opowiedziało o ludziach, sytuacjach, zdarzeniach, które wywołują u niego złość

Kiedy przeżywasz złość doświadczasz różnych wewnętrznych i zewnętrznych oznak tego uczucia.

Powiedz dziecku, co może z nim się dziać jeśli wpada w złość: może napinać mięśnie, czerwienic się, mieć uczucie skurczonego lub ciężkiego żołądka. Mogą pocić mu się dłonie, może mówić głośniej niż zwykle, może mieć uczucie że zaraz się rozpłacze, może mieć pełne złości i raniące innych myśli na temat innych osób.
Poproś dziecko, aby zapisało oznaki złości, których zdarza mu się doświadczać.

Gdy dzieci się złoszczą mogą kierować tym uczuciem na wiele różnych sposobów.
Reakcje na budzące złość sytuacje mogą być korzystne lub szkodliwe.

Porozmawiaj z dzieckiem o sposobach kierowania gniewem, złością. Powiedz, że dzieci mogą:
-          udawać że nie przezywają złości
-          mogą obwiniać innych
-          mogą wycofywać się z wywołującej złość sytuacji
-          mogą wybuchać i wyładowywać złość na innych
-          ale mogą też poszukiwać pomocnych i odpowiedzialnych pomysłów na radzenie sobie ze złością
Przedyskutuj z dzieckiem, jak ono kieruje swoim uczuciem złości.
Porozmawiajcie również o różnicach pomiędzy szkodliwymi i korzystnymi reakcjami pod wpływem złości.

Dzieci, którym udaje się w sposób pozytywny pokierować złością, mają zwykle plan działania odnośnie tego jak sobie radzić.

Uświadom dziecku, że ze wszystkim można sobie poradzić jeśli się wie jak i jeśli chce się zmieniać i pracować nad sobą. Zapewnij, że będziesz mu towarzyszyć i pomagać w radzeniu sobie ze złością.
Jeśli macie ochotę przygotujcie kontrakt zawierający warunki współpracy

PLAN RADZENIA SOBIE W SYTUACJI PRZEŻYWANIA ZŁOŚCI



Oto plan radzenia sobie w sytuacji przeżywania złości, który można wykorzystać w kontaktach z dziećmi. ten plan pomoże dzieciom nauczyć się, co mogą uczynić z uczuciem złości.


KROK PIERWSZY



Orientacja w sytuacji

Naucz się rozpoznawać sygnały złości i reagować zanim dojdzie do wybuchu.
Zadaj pytania
-          Jak się czuję?
-          Co się ze mną dzieje?
-          Jakie odbieram sygnały z mojego ciał, które „mówią mi”, że przeżywam złość?
Jeśli umiesz rozpoznawać zbliżający się wybuch gniewu i wiesz ,że lada moment nie wytrzymasz....

 



KROK DRUGI


Wyciszenie się

Zanim uczucia staną się zbyt silne , by je opanować spróbuj zmniejszyć złość przez głęboki oddech, pomyślenie o czymś przyjemnym, powiedzenie sobie uspokajających tekstów...( wypisz swoje pomysły na wyciszenie)
Przypomnij sobie przysłowie gniew jest zły, doradcą
Im więcej masz pomysłów na wyciszenie tym większa szansa, że któryś przyjdzie ci w odpowiednim momencie do głowy i zadziała.

 

KROK TRZECI



Identyfikacja i rozwiązanie problemu

Zastanów się co spowodowało, że znalazłeś się u progu wytrzymałości?
Co takiego się wydarzyło, jakie słowa usłyszałeś?
Jaki jest problem?
Spróbuj odpowiedzieć na te pytania i zapisz odpowiedz

A teraz pomyśl jak inaczej niż jakimkolwiek wybuchem złości można rozwiązać te problemy. Zapisz każde rozwiązanie i rozważ je odpowiadając na poniższe pytania:
-          Czy ty rozwiązanie pomoże mnie i innym czy zaszkodzi?
-          Co wskazuje na to, że to dobre rozwiązanie, że to właściwa rzecz do zrobienia?
-          Jakie będą konsekwencje moich działań? Jakie są dobre i złe rzeczy, które mogłyby się wydarzyć mnie i innym, jeśli wybiorę te rozwiązanie?

Postaraj się zapisać najważniejsze wnioski

DZIAŁAJ! Zrealizuj rozwiązanie, które jest korzystne, bezpieczne, ma szanse powodzenia i będzie mieć pozytywne konsekwencje

 


KROK CZWARTY


Ewaluacja



Kiedy w konkretnej sytuacji wykorzystasz nabyte umiejętności, zastosujesz wybrane wcześniej rozwiązania odpowiedz sobie na pytania:
-          Czy zadziałałem zgodnie ze swoim wyborem?
-          Co takiego zrobiłem?
-          Co się wydarzyło w wyniku moich działań?
-          Co mogłem zrobić jeszcze inaczej ?
-          Czy jestem zadowolony z tego jak pokierowałem swoja złością?
Jeśli chcesz wprowadzaj zmiany!
Pamiętaj, że musisz poświecić trochę czasu żeby zdobyć te wszystkie umiejętności
Nie przejmuj się, jeśli na początku pojawia się jakieś trudności- ze wszystkim z pewnością, z czasem dasz sobie radę!!



PRZEKAZYWANIE UWAG O ZACHOWANIU


-          Zarzuty przekazuj w cztery oczy i bezpośrednio
-          Nie poniżaj
-          Zarzuty przekazuj jak najszybciej po fakcie
-          Gdy rozmówca przyjął zarzut nie powtarzaj go
-          Nie podkreślaj niezadowolenia wyrazem twarzy, gestami 
-          Krytykuj tylko zachowania, które można zmienić
-          Unikaj złośliwości i sarkazmu
-          Najlepiej wypowiadaj jeden zarzut naraz – nie kumuluj i nie powracaj do innych zarzutów
-          Nie pytaj o motywy krytykowanego zachowania i nie próbuj ich odgadywać
-          Unikaj słów zawsze i nigdy- przesada nie sprzyja wiarygodności 
-          Jeśli nie chwalisz dużo często nie spodziewaj się przyjęcia Twojej krytyki do wiadomości To nie zasady a warunki skutecznej krytyki



OGÓLNE ZASADY INTERWENCJI



1.           Reagować – nie można zostawić bez interwencji zauważonego lub zgłoszonego aktu agresji czy innych przypadków łamania regulaminu szkolnego
2.           Przede wszystkim należy zainteresować się ofiarą
3.           Porozmawiaj ze sprawcą:
-          Jeśli ma miejsce interwencja fizyczna to bez ubliżania i poniżania
-          Rozmowa powinna dotyczyć tylko tego, co się aktualnie wydarzyło
-          Rozmawiamy w cztery oczy
-          Staraj się zrozumieć motywy postępowania dziecka, ale nie oczekuj, że ono ci je wskaże  Schemat rozmowy

*      Opisz zachowanie, którego byłeś świadkiem
*      Daj do zrozumienia, że chodzi o pomoc nie o karę mówiąc na przykład:
*      „Widzę, że sobie nie radzisz i z tego powodu masz kłopoty spróbujmy sobie z tym poradzić ‘’
*      Dąż do uzgodnienia z dzieckiem kontraktu i zaznacz, że ta umowa to dopiero początek 
*      Zapowiedz możliwe konsekwencje
*      Ustalcie harmonogram spotkań by obserwować zmiany
*      Gdy wysyłacie dziecko do specjalisty lub wzywacie rodziców  musi ono znać powody tej decyzji 
*      Nie rozmawiaj nigdy z całą grupą a z każdym ze sprawców indywidualnie zaczynając od lidera  Zestaw pytań porządkujących wydarzenie

·         Jak się czułeś?
·         O co byłeś zły, co cię zdenerwowało?
·         Co chciałeś z5robić, osiągnąć danym zachowaniem?
·         Czy uzyskałeś to, o co ci chodziło?
·         Co niedobrego ta sytuacja ci przyniosła?
·         Czy jest inny sposób na osiągnięcie celu, o który ci chodziło?
·         Czy uważasz, że na ten moment sprawa jest załatwiona?