WARSZTATY PROFILAKTYCZNE
Rozwój młodego człowieka niesie za sobą szereg wyzwań. Współcześni uczniowie borykają się z różnymi problemami, jak choćby agresją ze strony rówieśników (fizyczną bądź psychiczną), sięganiem po różnego rodzaju używki (alkohol, papierosy, narkotyki, dopalacze), stresem, nowymi uzależnieniami (od telefonu komórkowego czy Internetu), a coraz częściej także z przemocą w Sieci.
Mając na uwadze ich dobro w dniach 08 – 09 czerwca w naszej szkole odbyły się warsztaty profilaktyczne dla uczniów klas IV – VI oraz uczniów z klas gimnazjalnych. Zajęcia prowadzone były przez trenera – panią psycholog z Pracowni Szkoleniowej KROKUS Z Krakowa.
Każda klasa uczestniczyła w 2 godzinnym warsztacie dostosowanym do aktualnych potrzeb naszych uczniów. Uczniowie klas IV uczestniczyli w treningu rozwiązywania procesów kreatywnego myślenia poprzez pobudzanie i odkrywanie nowych, własnych możliwość. Uczyli się zastosowania kreatywnego myślenia w praktyce, twórczego rozwiązywanie problemów w pracy grupowej oraz poznali strategie i techniki kreatywnego rozwiązywania konfliktów.
Klasa V podczas ćwiczeń uczyła się obrony własnego zdania oraz odmawiania. Umiejętności te stanowią istotny element m.in. profilaktyki uzależnień, ale jest to także zdolność przydatna na co dzień (np. podczas dyskusji, zabawy, zakupów). Celem warsztatu było przekazanie podstawowych informacji na temat zachowań asertywnych, ich specyfiki oraz korzyści płynących z ich stosowania w codziennym życiu (w domu, w szkole, na podwórku). Uczestnicy zajęć, dzięki proponowanym ćwiczeniom, mieli szansę wzbogacić repertuar swoich zachowań o zachowania asertywne.
Uczniowie klasy VI oraz klasy I gimnazjum wzięli udział w warsztacie” Mobbing w szkole”, trener poprzez ćwiczenia oparte na doświadczeniu młodzieży pobudzał empatię co prowadziło do uświadomienia uczniom jak czują się osoby prześladowane, wyszydzane i wykluczone przez innych. Uświadamiał uczniom kiedy ich zachowanie wobec innych osób jest postrzegane jako zachowanie agresora. Zapoznał z alternatywnymi sposobami zapobiegania konfliktom wyjaśnił pojęcie mediacji i jej technik, uczniowie poznali możliwości płynące z zastosowania technik mediacyjnych. Młodzież w ćwiczeniach uczyła się dostrzegania w drugim człowieku wartości zgodnie ze stwierdzeniem „Każdy z nas coś znaczy”.
W klasie II i III gimnazjum poruszono tematykę uzależnień, uczestnicy warsztatu dowiedzieli się, jakie pułapki czyhają na nich w kontakcie z narkotykami. Spotkanie było okazją do porozmawiania o tym, dlaczego młodzi sięgają po narkotyki i czy rzeczywiście dzięki nim otrzymują to, czego pragną. Celem warsztatu było przekazanie uczniom rzetelnej wiedzy z zakresu negatywnych następstw zażywania narkotyków.
Celem zorganizowanych warsztatów była dla nas chęć nie tylko pomocy uczniom poradzić sobie z dotykającymi ich aktualnie trudnościami, ale także wyposażyć ich w takie umiejętności, które pozwolą im bronić się w przyszłości przed zagrożeniami i pokusami, jakie niesie za sobą współczesny świat.